VEDTÆGTER FOR
FURESØ LØBEKLUB
§
1. Navn og hjemsted
Foreningen Furesø Løbeklub, her efter benævnt klubben, er stiftet
den 11. marts 2009 og har hjemsted i Furesø kommune.
§
2. Formål
Klubbens overordnede formål er at skabe gode rammer for motionsløb
- og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede
kendskabet til denne motionsform. Ydermere vil klubben tilstræbe at:
* Medvirke til integration og sammenrend på tværs af Furesø Kommune
* Understøtte den almene sundhedstilstand hos Furesø-borgerne
* Fremme kendskab til træningsmetoder
* Inspirere til at finde glæden ved at løbe
Det er endvidere klubbens formål
at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i klubben.
§
3. Medlemskab
Enhver der ønsker at tilslutte sig klubbens formål kan optages som
medlem. Medlemskab er opnået, når kontingentet er betalt. Medlemmer er
forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og leve op til klubbens formål.
§
4. Indmeldelse
Indmeldelse skal ske elektronisk på klubbens hjemmeside. For
medlemmer under 18 år skal indmeldelsen godkendes af forældre eller
værge. Klubbens vedtægter og regler findes på klubbens hjemmeside.
§
5. Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren senest ved advisering
om kommende kontingentopkrævning. Ved udmeldelse refunderes senest opkrævede
kontingentet ikke.
§
6. Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.
Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen. Klubbens
kontingent fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling og
oplyses på klubbens hjemmeside. Kontingentet betales helårligt forud og gælder
fra 1. april til 31. marts.
§
7. Restance
Kontingentet skal være betalt inden
udgangen af forfaldsmåneden. Bestyrelsen kan på et bestyrelsesmøde slette et
medlem, der er i restance for kontingent for mere end tre måneder. Hvis et
medlem efter påmindelse stadig ikke betaler sit kontingent, vil sletning af
medlemslisten kunne ske, uden at spørgsmålet forelægges for
generalforsamlingen. Ved genindmeldelse skal skyldigt kontingent betales.
§
8. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion),
såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende
ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. I sagen om udelukkelse har medlemmet
krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om
eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsorden som et særligt punkt. En
generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring
af klubbens vedtægter.
§
9. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle
anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen
af marts måned. Indkaldelse, med angivelse af foreløbig dagsorden, skal finde
sted med fire ugers varsel pr. mail, eller annonceres på klubbens hjemmeside.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være
indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger før generalforsamlingens
afholdelse. Er der indkommet forslag, fremsendes disse til medlemmerne sammen
med evt. tilrettet dagsorden og regnskab, således at dette er medlemmerne i
hænde senest en uge før generalforsamlingen.
Alle klubbens medlemmer, samt
hvem bestyrelsen måtte indbyde, har adgang til generalforsamlingen. Alle
medlemmer, som ikke er i kontingentrestance, har stemmeret.
Der kan kun stemmes ved
personligt fremmøde.
En rettidig indvarslet
generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§
10. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte
følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbende år
3) Forelæggelse af årsregnskab. Til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år. Til
godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling af indkomne forslag
7) Valg af formand (i lige år)
8) Valg af kasserer (i ulige år)
9) Valg af sekretær/næstformand (i ulige år)
10) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
11) Valg af to suppleanter til bestyrelsen
12) Valg af revisor og revisorsuppleant
13) Eventuelt. (Forhold vedr. klubben kan drøftes, men der kan ikke træffes
beslutninger)
§
11. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af
generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. Beslutninger
træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutninger
om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 17 og 18. Afstemning skal
foretages skriftligt, såfremt mindst fem medlemmer forlanger det. Ved
personvalg dog på forlangende. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens
beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§
12. Ekstraordinær generalforsamling
Bestyrelsen kan til enhver tid indkalde til ekstraordinær
generalforsamling. Der skal også indkaldes til ekstraordinær generalforsamling,
når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over
for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes
behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens
modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning
mm. gælder de samme regler som for den ordinære generalforsamling. Afholdelse
af ekstraordinær generalforsamling forudsætter, at der er tale om et eller
flere klart angivne spørgsmål, som skal behandles af klubbens højeste
myndighed (generalforsamlingen).
§
13. Bestyrelsen
Bestyrelsen udgør klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben
i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af
løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst tre af dens medlemmer,
herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres referat af
bestyrelsens beslutninger.
De vedtagne beslutninger og foretagne
handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægten.
Bestyrelsen består af en formand,
en kasserer, en sekretær og yderligere to medlemmer. Sekretæren er endvidere klubbens
næstformand.
Formanden vælges for to år ad
gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og et bestyrelsesmedlem er
på valg i lige år, medens kassereren, sekretæren og et bestyrelsesmedlemmer er
på valg i ulige år. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 18 år
og har stemmeret, jf.§ 9. Afgørelse om, hvem der bliver valgt til de
forskellige bestyrelsesposter, træffes ved såkaldt relativt flertal. Det vil
sige, at den/de kandidat(er), der opnår flest stemmer, er valgt.
§
14. Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden
udgangen af januar afgive årsregnskab for det foregående år til revisoren.
Årsregnskab forlægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal
være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Årsregnskabet udsendes
til klubbens medlemmer sammen med indkaldelse til den ordinære
generalforsamling. Regnskabet skal være afsluttet og revideret senest en uge
før generalforsamlingens afholdelse.
§
15. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges en revisor for et år ad
gangen samt en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år primo februar måned
gennemgå årsregnskabet og påse at beholdningerne er til stede. Revisionsformen
er regnskabsmæssig revision, og årsregnskabet forsynes med en påtegning.
Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdning.
§
16. Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden. Ved formandens fravær tegnes klubben
af næstformanden (sekretæren). Alle væsentlige dispositioner skal godkendes af bestyrelsen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de
forpligtelser, som påhviler klubben.
§
17. Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når
mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Ændringer af klubbens
vedtægter skal kunne ske på enhver lovligt indkaldt generalforsamling, dvs. på
både ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger.
§ 18. Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en, i dette
øjemed, særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er
beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede
medlemmer er til stede.
For at et
forslag kan vedtages, kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er
for forslaget. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er
beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutningen kan
træffes med ovennævnte stemmeflertal, uanset hvor mange stemmeberettigede
medlemmer, der er til stede. På generalforsamlingen skal der samtidig træffes
beslutning om, hvilke almen nyttige eller almen velgørende formål, klubbens
formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå.
* Vedtægterne er vedtaget på
Furesø Løbeklubs stiftende generalforsamling den 11. marts 2009 og er revideret
den 1. april 2017.